Hvis I importerer brugere og administratorer fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv, skal I huske at aktivere jeres brugere. Først herefter kan brugerne agere digitalt på vegne af jeres virksomhed eller forening.
I aktiverer jeres brugere inde i MitID Erhverv, når opsætningen er gennemført. Det er en brugeradministrator i jeres organisation, som aktiverer brugerne.
Når du aktiverer brugeren skal du vælge, hvordan den enkelte bruger fremover skal logge ind.
Du kan enten vælge at aktivere dine brugere enkeltvis, eller flere brugere samtidigt.
Når jeres organisation er tilsluttet og jeres rettighedsadministrator(er) er oprettet i MitID Erhverv, kan I fremadrettet administrere rettigheder til jeres brugere i MitID Erhverv via Brugeradministrationen på vanligvis.
Læs mere om brugeradministrationen på Virk
Det er også muligt at administrere rettigheder til jeres brugere i MitID Erhverv direkte i MitID Erhverv løsningen.
Læs mere om rettigheder
Hvis I i tilslutningen til MitID Erhverv ikke har valgt at overføre brugerne fra NemID medarbejdersignatur, vil du og dine medarbejdere miste adgangen til Digital Post.
Adgang til Digital Post er tilknyttet det ID nr. (RID nummer), der er på din medarbejdersignatur. Hvis du i MitID Erhverv vælger at oprette bruger på ny, vil brugeren blive betragtet som en ny medarbejder og derfor ikke have adgang til Digital Post. Dette gælder for både en rettighedsadministrator og for en medarbejder.
Læs mere om, hvordan du får oprettet adgang til Digital Post på ny
Hvis din ansøgning om tilslutning til MitID Erhverv er blevet afvist, kan du se årsagen til afvisningen i den mail, du har modtaget. Det kan fx være, at der mangler dokumentation.
Hvis din ansøgning om tilslutning til MitID Erhverv er blevet afvist, skal du foretage tilslutningen på ny.
Hvis du har krypteret mails med NemID nøglekort, app eller token, vil du ikke længere kunne åbne dem. Vi anbefaler derfor, at du åbner dem og gemmer dem fx som .pdf på et andet, sikkert medie.
Hvis du har krypteret mails med en lokalt placeret nøglefil, vil du kunne tilgå dine mails, så længe du har adgang til nøglefilen.
Du kan ikke længere lave backup af din nøglefil, nu hvor NemID medarbejdersignatur er lukket.
MitID Erhverv tilbyder ikke en sikker e-mail løsning. Men du kan bruge de brugercertifikater, der udstedes i løsningen til kryptering og signering af mails, hvis du ønsker det.
Der leveres ikke support fra MitID Erhverv til sikker mail. Vi henviser i stedet til supporten for det mail-program, du anvender til sikker mail.
Læs mere om MitID Erhverv og sikker mail
Hvis du har importeret dine brugere fra NemID medarbejdersignatur i forbindelse med tilslutning til MitID Erhverv, bliver brugerne automatisk underrettet om datadelingen i forbindelse med aktiveringen af deres brugeroprettelse i MitID Erhverv.
NemID medarbejdersignatur har nedlagt alle aftaler og brugere ved nedlukningen af NemID medarbejdersignatur. NemID medarbejdersignatur har GDPR-ansvaret for de data, der opbevares efterfølgende. NemID medarbejdersignatur data vil blive slettet helt 6 år efter nedlukningen.