Login-muligheder - ofte stillede spørgsmål

Her har vi samlet ofte stillede spørgsmål, som handler om, hvordan man logger ind.

Nedenfor har vi samlet de emner, du kan finde på siden. Ved at trykke på dem, bliver du ført direkte til det emne, du leder efter. Du kan finde spørgsmål og svar om:

Vi har samlet generel vejledning og information om login i MitID Erhverv under en side, hvor I kan læse mere om jeres muligheder.

Sådan logger I ind med MitID Erhverv

Generelt

Med MitID Erhverv er der forskellige muligheder, når I skal logge på og skrive under digitalt på vegne af jeres organisation. Det er for at tilbyde fleksibilitet, som giver mulighed for at vælge den løsning, som passer bedst til jer.

Fx fleksibilitet til at vælge, om jeres brugere kan anvende deres private MitID til at logge ind. Eller om brugerne skal logge ind med et særskilt MitID, som kun kan anvendes i erhvervssammenhæng.

Du kan godt anvende dit private MitID fx MitID app, når du skal logge ind eller skrive under digitalt på vegne af din organisation. Det kræver, at både du og din organisation accepterer brug af privat MitID i MitID Erhverv.

Har du egen virksomhed eller repræsenterer du en forening? Så kan du måske nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal læse Digital Post, indberette moms eller betale en faktura. Det er den løsning, der hedder ’MitID privat til erhverv’. Så behøver du ikke at tilslutte din virksomhed eller forening til MitID Erhverv, men så kan du automatisk anvende dit private MitID.

Se video: Sådan logger I ind på MitID Erhverv

Hvis din ansøgning om tilslutning til MitID Erhverv er blevet afvist, kan du se årsagen til afvisningen i den mail, du har modtaget. Det kan fx være, at der mangler dokumentation.

Hvis din ansøgning om tilslutning til MitID Erhverv er blevet afvist, skal du foretage tilslutningen på ny.

Hvis du eller din organisation ikke accepterer brug af privat MitID, kan du i stedet anvende et særskilt MitID til erhvervsbrug i stedet for.

Læs mere om login-mulighederne i MitID Erhverv

Når du opretter dig som erhvervsbruger i MitID Erhverv første gang, skal du logge ind med dit private MitID. Det er for at kunne sikre sammenhængen mellem dig som fysisk person og din erhvervsbruger.

Du skal derfor have et privat MitID for at blive oprettet som erhvervsbruger i MitID Erhverv.

En virksomhed eller myndighed kan vælge selv at tage ansvaret for identitetssikringen ved at oprette en lokal IdP. Organisationen kan således selv udstede erhvervsidentiteter og loginmidler til sine brugere. Organisationen kan selv vælge, hvordan identitetsskringen skal håndteres og om det kan gøres uden brug af privat MitID (identitetssikringen skal efterleve NSIS).

Etablering af lokal IdP kræver dog stor modenhed i organisationen.

Læs mere om Lokal IdP

Når man anvender sit private MitID, bruger du samme MitID (bruger-ID og identifikationsmiddel fx MitID app), når du logger ind som privat person og erhvervsbruger.

Når du anvender et særskilt MitID, har du ét MitID til privatbrug og ét særskilt til erhvervsbrug. Når du anvender et særskilt MitID, har du et særskilt bruger-ID.

Se video: Sådan logger I ind på MitID Erhverv

Nej, alle brugere behøver ikke at anvende samme type MitID identifikationsmiddel.

Brugerne kan anvende sit private MitID fx sin private MitID app. Det kan de, hvis både organisationen og den enkelte bruger accepterer brug af privat MitID. Brugerne kan også anvende et særskilt MitID, kun til erhvervsbrug. Det kan være en MitID app, kodeviser, kodeoplæser eller chip.

Det betyder eksempelvis, at én bruger kan logge ind med sit private MitID på vegne af organisationen. En anden bruger kan anvende et særskilt MitID, som kun kan anvendes på vegne af organisationen.

Det er op til den enkelte organisation at tage stilling til, hvilke særskilte MitID identifikationsmidler, som brugerne skal kunne anvende. Fx MitID app, chip, kodeviser eller kodeoplæser.

Du kan kun have én MitID app på din telefon. Du kan dog have flere brugere i samme MitID app. På den måde kan du have din private bruger, og din erhvervsbruger i samme app.

Læs mere om login-muligheder med MitID Erhverv

Anvender du dit private MitID?

Du kan spærre dit private MitID ved at logge på på mitid.dk. Her kan du se alle de MitID identifikationsmidler, du anvender privat. Hvis du anvender dit private MitID på vegne af organisationen, vil du ved at spærre dit private MitID samtidig spærre for muligheden for at logge ind med dit private MitID på vegne af organisationen.

Læs mere om at spærre dit private MitID på MitID.dk

Anvender du et særskilt MitID til erhvervsbrug?

Så kan du spærre dit særskilte MitID på MitID Erhverv. Du spærrer det ved at tilgå din profil på MitID Erhverv.

Læs mere om, hvordan du spærrer dit særskilte MitID til erhvervsbrug

Som brugeradministrator kan du også spærre et særskilt MitID på vegne af en bruger. Det gør du ved at logge på MitID Erhverv. Du skal åbne den bruger, hvor du skal spærre et MitID identifikationsmiddel. Åbn bjælken Identifikationsmidler. Her kan du spærre et eller flere MitID identifikationsmidler.

Skal du have et nyt MitID identifikationsmiddel?

Det er brugeradministratoren i din organisation, som skal tildele dig et nyt MitID identifikationsmiddel, så du igen kan logge ind på vegne af organisationen.

Anvender du dit private MitID på vegne af din organisation?

Hvis du har glemt bruger-ID'et til dit private MitID, kan du få det oplyst på flere måder. Du kan læse mere om det på Forside - MitID.

Læs mere om glemt bruger-ID til dit private MitID

Anvender du et særskilt MitID til erhvervsbrug?

Hvis du har glemt dit bruger-ID, som tilhører dit særskilte MitID, skal du kontakte din brugeradministrator. Din brugeradministrator kan oplyse dit bruger-ID, som tilhører dit særskilte MitID til erhvervsbrug.

Ja, du kan have flere MitID identifikationsmidler at logge ind med på vegne af virksomheden eller foreningen fx både en MitID app og en chip.

Ny telefon

For at finde ud af, hvordan du kan få MitID Erhverv på din nye telefon, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk

Hvis du kun har ét MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Følg denne vejledning på MitID.dk for at aktivere appen:

Få MitID app på ny telefon/tablet på MitID.dk

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Du skal først og fremmest downloade MitID appen på din nye telefon. Derefter kan du enten gøre det selv eller få hjælp af din MitID Erhverv brugeradministrator. Det afhænger af, om du stadigvæk har din gamle telefon.

  1. Hvis du stadigvæk har din gamle telefon: Du kan selv aktivere MitID Erhverv i din ny telefon med din MitID app på din gamle telefon. Du kan læse følgende vejledning:
    Kopier din MitID app til en ny telefon/tablet på MitID.dk
  2. Kontakt din brugeradministrator og få en aktiveringskode: Din brugeradministrator kan spærre og slette din gamle telefon som MitID identifikationsmiddel i MitID Erhverv. Herefter kan brugeradministratoren oprette et identifikationsmiddel med en ny aktiveringskode til dig. Når du har fået en aktiveringskode fra brugeradministratoren, skal du vælge ”Aktiveringskode fra borgerservice”, når du starter aktivering af din nye app. Derefter skal du følge vejledning, som anvist i appen.

For at finde ud af, hvordan du kan få MitID Erhverv på din nye telefon, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk

Hvis du kun har et MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Du kan skifte dit telefonnummer ved at følge metoderne på følgende side på MitID.dk:

Mobilnummer på MitID.dk

Når du har skiftet telefonnummeret, skal du følge vejledningen i menuen ovenfor: ”Jeg har fået en ny telefon. Hvad skal jeg gøre?”

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Det er vigtigt, at du ændrer telefonnummeret, imens du stadigvæk har adgang til MitID appen på din gamle telefon, da du skal ændre telefonnummeret i din MitID app på din gamle telefon.

Sådan ændrer du telefonnummeret i MitID appen:

  1. Åbner MitID app.
  2. Vælg "Menu".
  3. Vælg "Skift mobilnummer".
  4. Tast din PIN-kode.
  5. Indtast det nye telefonnummer.
  6. Tryk "Done".
  7. Vælg "Nøste".
  8. Indtast den SMS-kode, som du har modtaget på dit nye nummer.
  9. Bekræftelsen på, at telefonnummeret er ændret, bliver vist.

Når du har skiftet telefonnummeret MitID appen, skal du følge vejledningen i menuen ovenfor: ”Jeg har fået en ny telefon. Hvad skal jeg gøre?”

Hvis du ikke længere har adgang til din MitID app på din gamle telefon, skal du kontakte MitID Erhverv brugeradministrator i din organisation. Brugeradministratoren skal slette dig som bruger.

Derefter skal brugeradministratoren på ny oprette dig som bruger på ny. Bemærk, at du bliver nødt til at anmode de rettigheder, som du havde før, på ny, da rettighederne ikke bliver overført. Et eksempel på rettigheder er fx adgang til Digital Post.

Læs, hvordan brugeradministrator kan oprette en ny bruger i MitID Erhverv

Du skal først prøve at følge menuerne ovenfor. Hvis du stadigvæk ikke kan få dit MitID Erhverv til at virke på din nye telefon, kan du kontakte brugeradministratoren i din organisation.

Hvis du ikke ved, hvem der er brugeradministrator i din organisation, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få oplyst navn på din brugeradministrator.

Kontakt MitID Erhverv support

Bruger-ID'er, når du bruger MitID appen

Bruger-ID er et id, som du indtaster, fx når du prøver at logge ind på en selvbetjeningsløsning med MitID eller MitID Erhverv.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk, hvis du er usikker på, hvad et MitID bruger-ID er

For at finde ud af, hvordan du kan finde dit bruger-ID for MitID Erhverv, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk, hvis du er usikker på, hvad et MitID bruger-ID er

Hvis du kun har et MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Du kan selv finde dit MitID bruger-ID i MitID appen, eller du kan kontakte MitID supporten.

Følg vejledningen ”Glemt bruger-ID” på MitID.dk

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Kontakt din organisations brugeradministrator. Hvis du ikke ved, hvem der er brugeradministrator i din organisation, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få oplyst navn på din brugeradministrator.

Kontakt MitID Erhverv support

For at finde ud af, hvad du skal gøre for at ændre dit bruger-ID, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk, hvis du er usikker på, hvad et MitID bruger-ID er

Hvis du kun har et MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Ændre bruger-ID på MitID.dk

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Desværre er der ikke mulighed for at ændre dit bruger-ID. Derfor skal brugeradministratoren slette dig som bruger i MitID Erhverv. Derefter skal brugeradministratoren på ny oprette dig som bruger.

Bemærk, at du bliver nødt til at anmode de rettigheder, som du havde i MitID appen på din gamle telefon, på ny, da rettighederne i MitID appen på din gamle telefon ikke bliver overført til den nye. Et eksempel på rettigheder er fx adgang til Digital Post.

Hvis du ikke ved, hvem der er brugeradministrator i din organisation, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få oplyst navn på brugeradministratoren.

Kontakt MitID Erhverv support

For at finde ud af, hvordan du kan bruge dit bruger-ID på vegne af flere organisationer eller foreninger, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk, hvis du er usikker på, hvad et MitID bruger-ID er

Hvis du kun har et MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Det kan du godt, så længe både du og den enkelte organisation eller forening accepterer brug af privat MitID. Det er organisationsadministratoren i de pågældende organisationer, der skal tilvælge dette i MitID Erhverv.

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Du kan bruge dit MitID bruger-ID, som du har lavet for én organisation, på vegne af flere organisationer. Det kræver, at alle organisationer siger ja til det. Det er organisationsadministratoren i de enkelte organisationer, der skal tilvælge denne mulighed specifikt til dig i MitID Erhverv.

Glemte adgangskoder til kodeviser, kodeoplæser eller chip

For at finde ud af, hvad du skal gøre for at få en ny adgangskode for din MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk, hvis du er usikker på, hvad et MitID bruger-ID er

Hvis du kun har et MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Følg vejledningen "Ny adgangskode til MitID" på MitID.dk

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Kontakt din organisations brugeradministrator, som kan nulstille din adgangskode. Hvis du ikke ved, hvem der er jeres brugeradministrator, kan du kontakte MitID Erhverv Support.

Kontakt MitID Erhverv support

For at finde ud af, hvordan du kan ændre adgangskoden for din MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip, er det vigtigt at finde ud af, om du har ét eller flere MitID bruger-ID’er. MitID bruger-ID er et ID, som du indtaster, fx når du logger ind på en selvbetjeningsløsning.

Læs mere om MitID bruger-ID på MitID.dk, hvis du er usikker på, hvad et MitID bruger-ID er

Hvis du kun har et MitID bruger-ID, det vil sige, at du bruger samme MitID bruger-ID til alt

Følg vejledningen "Ny adgangskode til MitID" på MitID.dk

Hvis du har flere MitID bruger-ID’er: Et til privat og et eller flere til erhverv

Kontakt jeres organisations brugeradministrator, som kan nulstille din adgangskode. Hvis du ikke ved, hvem der er jeres brugeradministrator, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få oplyst navn på brugeradministratoren.

Kontakt MitID Erhverv support