Aktivering af brugere i MitID Erhverv

Hvis du vælger at importere brugere og administratorer, som i dag har i NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv, skal du huske efterfølgende at aktivere brugerne. Først herefter kan brugerne agere digitalt på vegne af virksomheden eller foreningen.

Når din virksomhed eller forening er tilsluttet MitID Erhverv, og har været i gennem opsætningen, skal brugerne aktiveres i MitID Erhverv. Det er en brugeradministrator i jeres organisation, som aktiverer brugerne.

Du kan vælge enten at aktivere dine brugere enkeltvis, eller flere brugere samtidigt. 

De brugere, du har importeret, vil du kunne se under fanebladet "Importerede brugere" i MitID Erhverv. Når du har aktiveret brugerne, vil du efterfølgende kunne se dem under fanebladet "Brugere".

Når du aktiverer brugeren skal du vælge, hvordan den enkelte bruger fremover skal logge ind. Du kan samtidigt tildele rettigheder til brugeren, hvis brugeren fx skal kunne indberette barsel eller sygdom. Hvis brugeren allerede har adgang til at indberette med sin medarbejdersignatur, vil brugeren have samme adgange, når brugeren er blevet aktiveret i MitID Erhverv.

Når du har aktiveret en eller flere brugere, får de et link med et aktiveringslink, som de skal følge for at aktivere sin bruger.

Når administratoren i din virksomhed eller forening har aktiveret dig som bruger, får du en mail med et aktiveringslink. Du skal følge linket og logge ind med dit private MitID for at aktivere din bruger.

Du skal desuden aktivere det MitID identifikationsmiddel fx MitID app eller kodeviser, som administratoren har tilknyttet til din bruger.

Når du logger på MitID Erhverv første gang, skal du bruge dit private MitID. Det skal du, for at løsningen kan være sikker på, at det er dig, som logger ind.

At logge ind med dit private MitID kan sammenlignes med at møde fysisk op i borgerservice for at få et pas, eller at du skal vise identifikation, når du starter på en ny arbejdsplads.
Når du opretter dig som erhvervsbruger i MitID Erhverv første gang, skal du logge ind med dit private MitID. Det er for at kunne sikre sammenhængen mellem dig som fysisk person og din erhvervsbruger.

Du skal derfor have et privat MitID for at blive oprettet som erhvervsbruger i MitID Erhverv.

En virksomhed eller myndighed kan vælge selv at tage ansvaret for identitetssikringen af sine medarbejdere ved at oprette en lokal IdP. Organisationen kan således selv udstede erhvervsidentiteter og loginmidler til sine brugere. Organisationen kan selv vælge, hvordan identitetsskringen skal håndteres og om det kan gøres uden brug af privat MitID (identitetssikringen skal efterleve NSIS). 

Etablering af lokal IdP kræver dog stor modenhed i organisationen.

Læs mere om lokal IdP
Hvis din administrator har aktiveret din bruger, men du ikke har fået en mail med aktiveringslink, skal du kontakte din administrator, som vil kunne gensende aktiveringsmailen til dig.
Hvis du som brugeradministrator har aktiveret en eller flere brugere, men brugerne ikke har fået en aktiveringsmail, kan du gensende mailen til brugerne ved at klikke på den enkelte bruger. Nederst vil du kunne se en knap, hvor du kan gensende mailen til brugeren.
Hvis din organisation har tilladt, at medarbejdere kan anmode om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv, kan du fremsøge din organisation og anmode om adgang via erhvervsadministrationen.

Påbegynd anmodningen her