Hvis du vælger at importere brugere og administratorer, som i dag har i NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv, skal du huske efterfølgende at aktivere brugerne. Først herefter kan brugerne agere digitalt på vegne af virksomheden eller foreningen.
Når din virksomhed eller forening er tilsluttet MitID Erhverv, og har været i gennem opsætningen, skal brugerne aktiveres i MitID Erhverv. Det er en brugeradministrator i jeres organisation, som aktiverer brugerne.
Du kan vælge enten at aktivere dine brugere enkeltvis, eller flere brugere samtidigt.
De brugere, du har importeret, vil du kunne se under fanebladet "Importerede brugere" i MitID Erhverv. Når du har aktiveret brugerne, vil du efterfølgende kunne se dem under fanebladet "Brugere".
Når du aktiverer brugeren skal du vælge, hvordan den enkelte bruger fremover skal logge ind. Du kan samtidigt tildele rettigheder til brugeren, hvis brugeren fx skal kunne indberette barsel eller sygdom. Hvis brugeren allerede har adgang til at indberette med sin medarbejdersignatur, vil brugeren have samme adgange, når brugeren er blevet aktiveret i MitID Erhverv.
Når du har aktiveret en eller flere brugere, får de et link med et aktiveringslink, som de skal følge for at aktivere sin bruger.
Når administratoren i din virksomhed eller forening har aktiveret dig som bruger, får du en mail med et aktiveringslink. Du skal følge linket og logge ind med dit private MitID for at aktivere din bruger.
Du skal desuden aktivere det MitID identifikationsmiddel fx MitID app eller kodeviser, som administratoren har tilknyttet til din bruger.