Her kan I finde information om, hvordan I kan oprette udenlandske medarbejdere som brugere i MitID Erhverv.
Udenlandske brugere i MitID Erhverv er brugere, som ikke har et dansk CPR-nummer, men har brug for at agere digitalt med MitID på vegne af en dansk organisation i danske selvbetjeningsløsninger.
Organisationen skal være tilsluttet MitID Erhverv.
Desuden kræver det følgende:
Få udenlandske borgere oplever vanskeligheder med at scanne deres pas/ID-kort korrekt, når de skal aktivere deres private MitID uden CPR-nummer i MitID app.
Hvis jeres medarbejdere ikke kan scanne deres pas/ID-kort korrekt i MitID appen, kan de for nuværende ikke oprettes som brugere i MitID Erhverv. De kan heller ikke oprettes ved fysisk fremmøde i Borgerservice i en kommune i Danmark. Dette skyldes, at det private MitID uden CPR-nummer, som kan oprettes ved at møde fysisk op i Borgerservice i en kommune, ikke lever op til MitID Erhvervs sikkerhedskrav.
Dette kan blive muligt på et senere tidspunkt. Hold jer orienteret her på siden.
For at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv forudsætter det, at den udenlandske medarbejder har privat MitID uden CPR-nummer på sikringsniveau betydelig.
Det private MitID kan ikke anvendes til at logge ind på vegne af organisationen. Det private MitID bruges kun én gang til at bekræfte medarbejderens identitet, når brugeren aktiverer sig som bruger i MitID Erhverv.
For at få et privat MitID uden CPR-nummer skal medarbejderen blandt andet have et gyldigt pas eller ID-kort, som indeholder en chip. Medarbejderen skal også have en telefon, som kan scanne pas/ID-kort.
Læs mere i trin 1-3 nedenfor.
Tjek medarbejderens telefon. Det er nødvendigt at have en telefon, som kan scanne medarbejderens pas/ID-kort.
Se tekniske krav til medarbejderens telefon/tablet på MitID.dk
Tjek, at der er chip i medarbejderens pas/ID-kort. Det er nødvendigt, at medarbejderens pas/ID-kort har en chip i sig. Det er chippen, der kan bekræfte, hvem personen er.
Se krav til medarbejderen pas/ID-kort
Tjek, at udløbsdatoen på medarbejderens pas/ID-kort ikke er overskredet.
Når den udenlandske medarbejder ikke har et dansk CPR-nummer, skal medarbejderen have en p-kode. En p-kode er en 8-cifret kode, der bruges til at aktivere sig som bruger i MitID. Udover p-koden skal medarbejderen have et gyldigt pas eller ID-kort, som indeholder en chip.
Medarbejderen skal selv kontakt MitID-supporten på telefon 33 98 00 10 for at få en p-kode. En anden person, fx en administrator i jeres organisation, kan ikke på vegne af medarbejderen ringe til supporten.
Når den udenlandske medarbejder har anskaffet sig et privat MitID, kan medarbejderen blive oprettet i MitID Erhverv af en brugeradministrator i organisationen.
En brugeradministrator logger på MitID Erhverv.
Læs mere om brugerimport vores vejledning til Brugeradministratorer
Indtast medarbejderens informationer, herunder medarbejderens:
Bemærk, hvis medarbejderen har specialtegn i sit navn (fx é, ü), kan disse med fordel oversættes til simpelt karaktersæt (A-Z) af brugeradministratoren, når administratoren indtaster medarbejderens navn. Det betyder, at et Ø fx oversættes til OE. Det minimerer risikoen for fejl ved oprettelse i MitID Erhverv. Medarbejderens navn med oversatte specialtegn kan findes i medarbejderens pas ved at kigge i passets kodelinje på passets fotoside.
Den udenlandske medarbejder kan ikke bruge sit private MitID til at logge ind med på vegne af organisationen. Vælg derfor, at medarbejderen fremover skal logge ind med et særskilt MitID til erhvervsbrug - og at det skal være en MitID app.
Hvis I eller medarbejderen selv ønsker at logge ind med fx en kodeviser, kodeoplæser eller chip som særskilt identifikationsmiddel, kan dette tildeles og bestilles til brugeren efter brugeren er aktiveret. Det er derfor blot i første omgang, at MitID app skal vælges.
Vælg desuden om medarbejderen skal have særlige rettigheder, fx adgang til at indberette sygdom eller barsel.
Hvis administratoren har oprettet den udenlandske medarbejder som en ny bruger, vil der blive vist en 8-cifret midlertidig adgangskode i MitID Erhverv. Koden skal på sikker vis overleveres til medarbejderen, der skal anvende koden til efterfølgende at aktivere sig i MitID Erhverv.
Når brugeradministratoren har oprettet medarbejderen som bruger i MitID Erhverv, bliver en automatisk aktiveringsmail sendt til medarbejderen med et aktiveringslink. Herefter skal den enkelte medarbejder aktivere sit MitID Erhverv.
Det er ikke muligt for en udenlandsk ledelsesrepræsentant, som ikke har et CPR-nummer, at anvende et privat MitID uden CPR-nummer til at tilslutte en organisation til MitID Erhverv. I disse tilfælde, skal organisationen tilsluttes af en 'anmelder' i organisationen, som har et CPR-nummer og MitID.
Se, hvordan I tilslutter jeres organisation, når ledelsesrepræsentanten ikke har et dansk CPR-nummer
Udenlandske brugere er medarbejdere, som ikke har et dansk CPR-nummer, men som har behov for at kunne agere på vegne af en dansk organisation i danske selvbetjeningsløsninger via MitID Erhverv.
Så længe medarbejderen har et dansk CPR-nummer, kan personen anskaffe sig et privat MitID på normalvis og anvende det til at aktivere sig som bruger i MitID Erhverv.
Nej, ikke så længe medarbejderen har et dansk CPR-nummer.
Ja. Hvis dine medarbejdere ikke har et dansk CPR-nummer, skal de først anskaffe et privat MitID uden CPR-nummer på sikringsniveau betydelig. Dine udenlandske medarbejdere vil skulle anvende det private MitID til at aktivere sig som brugere i MitID Erhverv. I kan følge vejledningen i toppen på siden.
Det kan medarbejderen godt, hvis de enkelte virksomheder eller foreninger tillader det.