Følgende vejledning beskriver hvordan en brugeradministrator bestiller et organisationscertifikat i MitID Erhverv.


Før du starter

  • Du skal være brugeradministrator

  • Du skal være logget ind i MitID Erhverv

  • Du skal vide, hvilken type organisationscertifikat du har brug for

  • Jeres organisationsadministrator har under Indstillinger i MitID Erhverv tilvalgt, at organisationen vil anvende organisationscertifikater 


Trin for trin:


1. Vælg Certifikater i menuen.

2. Vælg Bestil organisationscertifikat.

3. Nu kan du udfylde felterne med den nødvendige information. Under Stamdata kan du skrive navne og e-mail, der skal knyttes til certifikatet. Se mere i de følgende trin. 

4. Giv organisationscertifikatet et navn, for eksempel et der fortæller, hvad det skal anvendes til.

5. Knyt to email-adresser til organisationscertifikatet. Hvis du tilknytter en kontaktperson, skal du skrive personens E-mail.

6. Vælg bjælken Systemrettigheder, hvor du har mulighed for at sætte kryds i to servicer, som organisationscertifikatet skal give adgang til.

7. Vælg bjælken Certifikat, og udfyld felterne. Se beskrivelse i de følgende trin.

8. Vælg certifikattype fra dropdown-menuen.

Bemærk, at hvis du vil have et KVALIFICERET organisaitonscertifikat, kræver det en CSR-generater, der kan generere en CSR-KODE, Certificate Signing Request, for at få ustedt certifikatet. 

9. Vælg fra dropdown-menuen under Metode til identifikation, hvordan personen, som skal hente certifikatet, skal identificere sig. Enten ved at logge ind med personligt NemID/MitID eller gennem en midlertidig adgangskode.

a) Hvis du vælger Login for udstedelse, kan du sætte kryds i Fortsæt direkte til udstedelse af certifikat. Gå til trin 14

b)Hvis du vælger Midlertidig kode, vil du i de næste trin få en kode, som du skal gemme og give til den person, der skal hente certifikatet.

 

10. Vælg under Udstedelsesmetode, om certifikatet skal hentes gennem en browser eller ved at generere det direkte på computeren.

Bemærk, at hvis du vælger Hardware kræver det, at organisationen har en CSR-generator, der kan genere den CSR-kode, Certificate Signing Request, der skal bruges til udstedelse. Se procedure under vejledningen Hent et kvalificeret organisationscertifikat, trin 3 - 6.

11. Du kan vælge at sætte flueben i Føj certifikat til den offentlige certifikatdatabase, hvor man kan søge certifikatet frem. (Frivilligt). 

Vælg Bestil nyt certifikat.

12. Du får en bekræftelse på, at du er ved at bestille et certifikat. Luk vinduet for at gå videre med bestillingen.

13. En meddelelse bekræfter din bestilling af et organisationscertifikat. Et link bliver sendt til administratorer, der kan hente organisationscertifikatet. Vælg Luk. Se vejledningen Hent et organisationscertifikat.

14. Hvis du på trin 9 har sat X i Fortsæt direkte til udstedelse af certifikat, får du nu en meddelelse om, at du kan hente dit bestilte organisationscertifikat. Benyt link ovenover og se hvordan du henter et organisationscertifikat.

15. Hvis du på trin 9 har valgt Midlertidig kode til udstedelse af certifikatet, får du nu koden. Gem den eller giv den til den person, der skal hente certifikatet. Vælg Luk for at afslutte.

 

 

Gå tilbage til oversigt