Læs om, hvordan du kommer i gang med eller hvordan du bruger MitID Erhverv, når du bliver oprettet som bruger i MitID Erhverv.
Læs om, hvordan du kommer i gang med eller hvordan du bruger MitID Erhverv, når du bliver oprettet som bruger i MitID Erhverv.
Velkommen til MitID Erhvervs brugerunivers.
Brugeruniverset har samlet relevante vejledninger for dig, der:
Vejledningerne er også relevant for dig som brugeradministrator, når brugere i din organisation efterlyser vejledninger om, hvordan de bruger MitID Erhverv.
Har du modtaget en e-mail fra MitID Erhverv om, at du skal aktivere dig som bruger i MitID Erhverv? Læs mere om, hvordan du kommer i gang:
Aktivér dig som bruger i MitID ErhvervHar du behov for at installere MitID app på din nye telefon eller registrere dit nye telefonnummer i MitID app? Læs mere om, hvordan du gør det, her:
Har du glemt eller vil ændre dit bruger-ID til MitID Erhverv? Har du en MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip og glemt eller vil ændre kodeord til denne? Læs mere om, hvad du så skal gøre:
Mangler du adgang til fx din organisations Digital Post eller NemRefusion, hvor du skal anmode om refusion på vegne af din organisation? Læs mere om, hvordan du får adgang:
Du har ikke adgang til selvbetjeninger, som du skal brugeHar du problemer med MitID Erhverv og skal have hjælp fra din administrator? Find ud af, hvad de enkelte administratorer kan hjælpe med:
Har du fået at vide, at din organisationsadministrator ikke længere er i organisationen? Find ud af, hvad du så skal gøre:
Læs mere her, hvis du bor i Grønland og bruger MitID Erhverv:
Find ud af, hvordan du kan logge ind med MitID Erhverv, her:
En del personer får automatisk mulighed for at agere digitalt på vegne af deres virksomhed eller forening med deres private MitID. De hedder MitID Privat til Erhverv-brugere:
Få vejledning til, hvordan du anmoder om rollen som brugeradministrator, når du er bruger i MitID Erhverv:
I MitID Erhverv kan du altid se, hvilke rettigheder, adgange og fuldmagter du er tildelt. Læs om, hvor du finder oplysninger om dem:
Få vejledning til, hvordan du anmoder om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv:
Få vejledning til, hvordan du som bruger i MitID Erhverv henter, spærrer eller fornyer et brugercertifikat:
Du kan godt bruge dit private MitID, der fx ligger i MitID app, når du skal logge ind eller underskrive digitalt på vegne af din organisation. Det kræver, at både du og din organisation accepterer brug af privat MitID i MitID Erhverv.
Hvis du har egen virksomhed eller repræsenterer en forening, kan du måske nøjes med at bruge dit private MitID. Hvis du:
Hvis du ikke vil bruge privat MitID til at agere digitalt på vegne af din virksomhed eller forening, kan du i stedet for anvende et særskilt MitID. Et særskilt MitID er et nyt MitID, som du får, og du kun kan bruge til at agere på vegne af din virksomhed eller forening.
Når du første gang skal oprettes som bruger i MitID Erhverv, skal du logge ind med dit private MitID for at bekræfte din identitet. Du skal derfor have et privat MitID for at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv.
Hvis du ikke har dansk CPR-nummer og skal have MitID Erhverv, kan du læse mere her:
Opret udenlandske medarbejdere som brugere i MitID Erhverv
Hvis du arbejder i en virksomhed eller myndighed, som bruger lokal IdP, er det virksomheden eller myndigheden, der tager ansvaret for identitetssikringen. Kontakt brugeradministrator i din organisation. Hvis du ikke ved, hvem der er brugeradministrator i din organisation, kontakt da MitID Erhverv Support for at få navn på brugeradministratoren oplyst.
Du kan kun have én MitID app på én telefon. Du kan dog have flere MitID’er i samme MitID app.
Hvis du har et særskilt MitID, som du kun skal bruge, når du agerer på vegne af din organisation, kan du tilføje dit særskilte MitID i din MitID app, hvor du allerede har dit private MitID.
Hvis du har flere MitID’er i samme app, kan du ikke længere bruge biometri (fingeraftryk eller ansigtsgenkendelse) til at godkende. Du skal i stedet bruge din PIN-kode.
Når du bruger dit private MitID, bruger du samme MitID (bruger-ID og identifikationsmiddel, fx MitID app), når du logger ind som privat person og på vegne af din organisation.
Når du bruger et særskilt MitID, har du ét MitID til privatbrug og ét særskilt MitID til erhvervsbrug. Når du anvender et særskilt MitID, har du et særskilt bruger-ID. Det skal du indtaste, når du logger på en selvbetjening på vegne af din organisation.
Dine private data og organisationens data er altid adskilt, uanset hvilken løsning du vælger.
Ja og nej. Det kommer an på 2 ting:
Du kan prøve at fremsøge din organisation og anmode om at blive oprettet som bruger her:
MitID Erhverv: Søg organisation
Hvis du får en fejlbesked, har din organisation ikke slået muligheden for, at medarbejdere kan anmode om at blive oprettet som bruger i MitID Erhverv, til. I det tilfælde skal du kontakte din organisations brugeradministrator.
Hvis du ikke ved, hvem din organisations brugeradministrator er, kan du få navn på brugeradministratoren oplyst af MitID Erhverv Support.
Hvis du ikke har fået en e-mail med aktiveringslink, efter din brugeradministrator har oprettet dig som bruger i MitID Erhverv, skal du kontakte brugeradministratoren, som kan gensende aktiveringsmailen til dig.
Hvis du ikke ved, hvem din brugeradministrator er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få oplyst navn på brugeradministratoren.
Aktivér dig som bruger i MitID Erhverv
Adgangskode til MitID kodeviser, kodeoplæser eller chip: Du har glemt eller ændret adgangskoden
Du har fået ny telefon eller nyt telefonnummer
Du har ikke adgang til selvbetjeninger, som du skal bruge
Hvilken administrator kan hjælpe med hvad?
Administratorer er ikke længere ansat i organisationen
MitID Privat til Erhverv-brugere
Anmod om rollen som brugeradministrator
Se de rettigheder og fuldmagter, som du har i MitID Erhverv
Anmod om at blive oprettet som bruger
Hvis du gerne vil vide om MitID Erhvervs funktioner:
Hvis du er administrator og skal udføre opgaver som administrator: