Brugeradministrator

Her finder du som brugeradministrator vejledninger til, hvad du kan administrere i MitID Erhverv. 

Vejledningsområderne er opdelt efter de menupunkter, du som bruger kan se i venstremenuen, når du er logget på MitID Erhverv. I de enkelte vejledninger angiver teksten med kursiv (fx Gå til Menu > Brugere), hvor du kan finde området i MitID Erhverv

Vejledningsområder

Gå til Menu > Brugere

 

 

Opret ny bruger

Gå til Menu > Brugere > Opret brugere

 

1. Udfyld felterne i Brugerinformation:

  • Fornavn
  • Efternavn
  • Cpr-nummer (frivilligt)
  • Fødselsdag
  • E-mail
  • Telefonnummer (frivilligt)


Her kan du vælge om brugeren skal oprettes med anonymitet. Bemærk, det kan ikke tilføjes senere.

Bemærk:

  • Ønsker en eksisterende bruger anonymitet modtager du én mail og én notifikation i MitID Erhverv, som du skal godkende. Herefter skal du oprette brugeren på ny. 
  • Vi gør desuden opmærksom på, at anonymisering kun fungerer på tjenester, der anvender NemLog-in som Broker. 

2. Vælg hvilke ID-midler brugeren kan benytte ved log ind og ved signering på vegne af jeres organisation.

Gå til Menu > Brugere > Opret brugere > ID-midler


Vælg om brugeren må benytte: 

  • Sit private MitID
  • Et eller flere særskilte MitID ID-middel
  • Delt MitID ID-middel 


3. Vælg organisation

Gå til Menu > Brugere > Opret brugere > Organisation

 

Vælg at tilknytte et P-nummer eller SE-nummer til den enkelte bruger. Det kan gøre brugeradministrationen lettere.


4. Vælg om brugeren må signere på vegne af organisationen. (Frivilligt)

Gå til Menu > Brugere > Opret brugere > Signering

 

Skal brugeren signere på vegne af organisationen, kræver det at organisationsadministratoren tidligere har opsat brugen af organisations- eller brugercertifikater.

Herefter kan brugeradministratoren vælge om den enkelte bruger må signere eller danne segl på vegne af organisationen.  


Opret flere brugere på én gang

Som brugeradministrator kan du vælge at oprette flere brugere på én gang i organisationen ved at uploade en cvs-fil med information om alle brugerne.

Læs mere om hvordan du opretter flere brugere på én gang

 

Se og redigér i brugerens information


Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger

 

Vælg Rediger ikonet. Opdatér E-mail, telefonnummer eller reference felterne. Vælg Opdatér.


Tildel ID-midler


Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > brugerinformation > ID-midler

 

Muligheden for at vælge identifikationsmidler er bestemt af organisationens retningslinjer, hvilket kan påvirke dine valgmuligheder.  

Tildel eller slet brugerens identifikationsmidler:

  • Brug af private MitID
  • Brug af et eller flere særskilte MitID ID-midler
  • Brug af delte MitID ID-midler
  • Brug af lokale ID-midler 

Læs mere om de 4 forskellige særskilte MitID ID-midler her (åbner i et nyt vindue):

MitID identifikationsmidler 


Administrér brugere


Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Organisation

 

  • Vælg det P-nummer (lokation), brugeren er tilknyttet.
  • Vælg det SE-nummer brugeren primært arbejder under. Det kan lette administrationen af bruger.

 

Se brugerens historik


Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Historik

 

I oversigten kan du se de sidste 200 brugeraktiviteter. Du kan se ældre aktiviteter eller en bestemt periode ved at indstille datoerne.

I søgefeltet kan du fremsøge en bestemt type aktivitet.


Deaktivér bruger


Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Deaktivér bruger

 

Deaktiver brugeren. Deaktiveringen gennemføres ikke i MitID Erhverv, før du bekræfter din handling. Du kan altid reaktivere en bruger igen.

Det er muligt at sætte en tidsperiode for deaktivering det kan f.eks. være i forbindelse med barsel.


Slet bruger

Gå til Menu > Brugere > Vælg bruger > Brugerinformation > Slet bruger

Slet brugeren. Sletningen gennemføres ikke i MitID Erhverv, før du bekræfter din handling. 


Når du sletter en bruger, vil du ikke kunne aktivere brugeren igen. Her må du oprette brugeren på ny.


  • Gå til Menu > Brugergrupper > Vælg i menu

Hvis jeres organisationsadministrator har oprettet brugerdefineret brugergrupper, så kan du som rettighedsadministrator tilføje og fjerne brugere til brugergruppen.

Brugerdefineret brugergrupper en brugergruppe oprettet af f.eks. en administrator for organisationen. Indeholder manuelt tilføjede rettigheder, kan indeholde både interne og eksterne

Systemoprettet brugergrupper er en automatisk oprettet gruppe. Systemoprettet brugergrupper  anvendes f.eks. på en given P-enhed bestemte rettigheder.

Du kan ikke tilføje brugere til en systemoprettet brugergruppe. 

Organisationsadministratoren i jeres organisation har oprettet en brugergruppe. Her kan du se, hvordan du tilføjer en bruger til brugergruppen.

Læs om hvordan du tilføjer en bruger til en brugergruppe

Har brugere fra en anden organisation brug for at løse opgaver i din organisation, så kan du tilføje dem til en af dine brugergrupper.

Brugergruppen består af en række rettigheder til at agere i din organisation. Her kan du se, hvordan du tilføjer brugere fra en anden organisation til en brugergruppe. Vil du vide mere om, hvordan man tilføjer en bruger fra én anden organisation. 

Læs om hvordan du tilføjer en bruger fra en anden organisation

Du har også mulighed for at slette en bruger fra en brugergruppe. Når du har tilføjet en bruger til en brugergruppe, kan du fjerne brugeren ved at vælge Fjern. Bekræft sletning. 

  • Gå til Menu > Certifikater > Stamdata

Her får du vist en liste over organisationens certifikater. 

I højre hjørne finder du mulighed for at redigére i certifikatets stamdata, dette er også muligt efter udstedelse.

Du har mulighed for at opdatere certifikatets navn, e-mailadresse, kontaktperson samt e-mailadresse. Du kan også tilknytte et P-nummer eller SE -nummer til certifikatet.

Vælg Opdatér

 

Systemrettigheder

  • Gå til Menu > Certifikater > Stamdata > Systemrettigheder

Vælg om certifikatet skal give adgang til 

  • IdM services i MitID Erhverv
  • Adgang til håndtering af certifikater

 

Segldannelse

  • Gå til Menu > Certifikater > Stamdata > Segldannelse

På organisationscertifikatet's profil kan du tillade at det anvendes til signering.

På brugerens profil tillader du, at brugeren kan signere via organisationscertifikatet.

Vælg om certifikatet må bruges til at danne segl for organisationen.

 

Certifikater

  • Gå til Menu > Certifikater > Stamdata > Certifikater. 

Når brugeren logger ind eller underskriver digitalt med et dedikeret MitID identifikationsmiddel, er der ikke længere brug for et certifikat.

Hvis brugeren har behov for at identificere sig med et certifikat for at kunne bruge specielle tjenester, kan du tillade brug af brugercertifikat.

Certifikater bruges også til sikker e-mail.

Certifikater bestilles af brugeradministratoren og udstedes direkte til brugeren.

 

Om brugercertifikater:


Et brugercertifikat er et digitalt identitetsbevis, som indeholder en række oplysninger om brugeren. Nogle tjenester kræver, at brugeren har et certifikat til login eller signering. Certifikater kan også bruges til kryptering af sikker e-mail.

Når du har bestilt et brugercertifikat, får brugeren besked om at hente og udstede det i MitID Erhverv eller via link i en e-mail.

 

Læs om hvordan du bestiller et certifikat til én bruger

 

Et certifikat er et digitalt identitetsbevis, som indeholder en række oplysninger om brugeren. Nogle tjenester kræver, at brugeren har et certifikat til login eller signering. Certifikater kan også bruges til kryptering af sikker e-mail.
Et kvalificeret certifikat udstedes med højere sikkerhedskrav til identifikation og opbevaring af certifikatet. Det kan kun udstedes på sikker hardware.

 

Læs om hvordan du bestilleret kvalificeret brugercertifikat



Du kan som brugeradministrator slette en bestilling af et brugercertifikat, før certifikatet er udstedt.



Læs om hvordan du sletter en bestilling af et brugercertifikat

Et certifikat kan spærres, hvis:

- organisationen ikke længere eksisterer
- der er mistanke om misbrug for eksempel på grund af tyveri af computere
- oplysninger om certifikatet ikke længere er korrekte for eksempel på grund af navneskift
Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Men man kan altid bestille et nyt.
Læs om hvordan du spærrer et brugercertifikat


Om organisationscertifikater:



Organisationscertifikater bruges til at identificere organisationen, når den skal have adgang til web- og andre tjenester hos tjenesteudbydere. De kan også bruges til at kryptere den data, der går til og fra tjenesterne.
Du kan bestille et eller flere organisationscertifikater til organisationen.


Læs om hvordan du bestiller et organisationscertifikat


Når et organisationscertifikat er bestilt, skal det hentes og udstedes.

Læs om hvordan du henter et organisationscertifikat der er bestilt


Et kvalificeret organisationscertifikat udstedes med højere sikkerhedskrav til identifikation og opbevaring af certifikatet. Det kan kun udstedes på sikker hardware.

Læs om hvordan du henter et kvalificeret organisationscertifikat


Certifikatet er gyldigt i en begrænset periode, men kan fornyes.

 

Læs om hvordan du fornyer et organisationscertifikat


Organisationscertifikatet skal spærres, hvis:

- organisationen ikke længere eksisterer
- der er mistanke om misbrug for eksempel på grund af tyveri af computere
- oplysninger om certifikatet ikke længere er korrekte for eksempel på grund af navneskift

Bemærk, at du ikke kan genaktivere et certifikat, der er blevet spærret. Men man kan altid bestille et nyt.


Læs om hvordan du spærrer et organisationscertifikat


Du kan som brugeradministrator slette en bestilling på et organisationscertifikat, før certifikatet bliver udstedt.

Læs om hvordan du sletter en bestilling af et organisationscertifikat
  • Gå til Menu > Fuldmagter > Vælg i menu

Når organisationsadministratoren har oprettet en fuldmagt kan brugeradministratoren give en fuldmagt til en bestemt bruger i en anden organisation.​ 

Læs om hvordan du opretter en fuldmagt til én bruger i en anden organisation

 

Gå til Menu > Indstillinger > Vælg i menu 

 

Brugeradministrator er begrænset til at opsætte præferencer under indstillinger.

Fakturering

Gå til Menu > Indstillinger > Fakturering

Brugeradministrator er begrænset til at se organisationens indstillinger. 

Køber din organisation en MitID service, fx. et MitID identifikationsmiddel eller et certifikat skal MitID Erhverv vide hvordan jeres organisation vil modtage fakturaen.

Der er tre måder, du kan modtage fakturaen på. 

  • Digital post: Se reference navn og PO- nummer.
  • E-mail: Se e-mail, reference navn og PO- nummer.
  • NemHandel: Se navn, EAN-nummer, reference navn og PO- nummer.

 

Oprettelse af brugere

Gå til menu > Indstillinger > Oprettelse af brugere

Organisationsadministratoren i jeres organisation har valgt om brugerne kan søge om oprettelse i organisationen. 

Brugeradministrator kan vælge bruger- og certifikatprofiler: 

  • Tilknyt et P-nummer eller SE-nummer til brugeren

ID-midler

Gå til menu > Indstillinger > ID-midler

Organisationsadministratoren har valgt, hvilke dedikerede identifikationsmidler brugerne må bruge på vegne af organisationen. 

  • Privat MitID
  • Særskilt MitID ID-middel

Certifikater

Gå til menu > Indstillinger > Certifikater

Organisationsadministratoren i jeres organisation har valgt, hvilke certifikater der kan udstedes af jeres organisationen organisation. 

 

Notifikationer

Gå til menu > Indstillinger > Notifikationer

Sæt indstillinger for, hvordan du vil modtage beskeder enten i MitID Erhverv eller på e-mail.