Vejledninger til opsætning

Her kan du finde vejledninger til, hvordan I sætter jeres virksomhed, myndighed eller forening op i MitID Erhverv. Vejledningerne er til dig som organisationsadministrator.

Som organisationsadministrator

Som organisationsadministrator skal du opsætte jeres organisation i MitID Erhverv. Vejledningen guider dig gennem opsætningen af en ny organisation i MitID Erhverv.

Før du begynder skal du have modtaget en e-mail med et link til et online forløb for opsætningen af jeres organisation. Efter du har modtaget ovennævnte e-mail, har du 60 dage til at opsætte jeres organisation i MitID Erhverv .

Når du er færdig med opsætningen, er jeres organisation klar til at oprette organisationens brugere i MitID Erhverv.

Forberedelse

  • Du er udpeget som organisationsadministrator
  • Du har modtaget en e-mail med et link til at starte opsætningen i MitID Erhverv.
  • Du skal bruge dit private MitID til login. Din private MitID bruges kun til at bekræfte din identitet og acceptere opsætningen i MitID Erhverv, og bliver ikke delt med andre.
  • Din organisation skal have defineret en holdning til, hvorvidt jeres brugere må bruge deres private MitID identifikationsmiddel og/eller et indentifikationsmiddel som er udstedt af organisationen (dedikeret MitID identifikationsmiddel). Du kan som organisationsadministrator altid efterfølgende ændre disse valg under indstillinger i MitID Erhverv løsningen. 
  1. Start opsætning via linket i mailen fra MitID Erhverv, for at begynde opsætning. Siden Du skal opsætte din organisation åbner.

  2. Vælg knappen Start opsætning. Siden Login åbner.

  3. Log ind med dit private MitID. Dit private NemID/MitID bruges kun til at bekræfte din identitet og bliver ikke delt med andre. Vælg knappen Næste. Siden Opgaver du skal løse åbner. 

  4. Siden giver dig et overblik over de opgaver du skal løse for færdiggøre opsætningen. Vælg knappen Næste. Siden Skal brugerne kunne benytte deres private MitID identifikationsmiddel? åbner

  5. Vælg Ja eller Nej til spørgsmålet om organisationen tillader brugen af privat MitID identifikationsmiddel. Vælg knappen Næste. Siden Organisationens dedikerede identifikationsmidler åbner.

  6. MitID appen er forvalgt som det dedikerede identifikationsmiddel brugerne må benytte på vegne af organisationen. Justér valg, hvis du ønsker at tilbyde et andet dedikeret MitID identifikationsmiddel til jeres brugere. Vælg knappen Næste. Siden Vælg det identifikationsmiddel, du selv vil bruge åbner. 

  7. Nu skal du vælge om du vil bruge dit private og/eller et dedikeret MitID identifikationsmiddel i forbindelse med MitID Erhverv. Vælg knappen Næste. Siden Opsummering åbner.

  8. Kontrollér at data er korrekt. Vælg knappen Godkend opsætning. Siden Kvittering åbner. 

  9. Vælg knappen Afslut opsætningen. Siden Velkommen til MitID Erhverv åbner.
Her kan du se en video, som trin for trin leder dig i gennem opsætningen til MitID Erhverv. I laver opsætningen som forlængelse af tilslutningen til MitID Erhverv.

Se video: Sådan laver I opsætningen til MitID Erhverv
Avanceret vejledning

Denne vejledning beskriver hvordan en organisationsadministrator opsætter en lokal IdP for sin organisation i MitID Erhverv 


Før du starter:
 

  • Du skal være organisationsadministrator og logget på MitID Erhverv.

  • Din organisation skal være NSIS anmeldt og fremgå af NSIS positiv listen.  Du kan læse mere om NSIS hér (åbner i et nyt vindue):

    Gå til NSIS vejledning

  • Din organisation skal være godkendt til oprettelse af lokal IdP i MitID Erhverv gennem DIGST forvaltning.

  • Du kan læse mere om godkendelse til opsætning af lokal IdP hér:

    Gå til info om Lokal IdP

  • Du ved hvilken type IdP software din organisation tilslutter IdP’en med til MitID Erhverv.

  • Du har genereret Meta data fil til din lokale IdP.

  • Du kan læse om Meta data og tilslutning af lokal IdP hér (åbner i et nyt vindue):

    Gå til pre-produktionsmiljø for brugerorganisationer

 
Opsæt Lokal IdP

  1. Vælg Indstillinger i menuen.

  2. Vælg menuen Lokal IdP.

  3. Klik på knappen Tilføj lokal IdP.

  4. Nu åbner skærmen Opsæt lokal IdP.

  5. Under Navn på IdP indtaster du navnet på din lokal IdP.

  6. Under Sikringsniveau vælger du niveauet fra din organisations NSIS anmeldelse.

  7. Under IdP Software vælger du den type software din organisation anvender.

  8. Knappen Næste bliver aktiveret, når felterne er udfyldt. Klik Næste.

  9. På næste skærm, Upload metadata til lokal IdP, skal du uploade filen med metadata for jeres lokale IdP.

  10. Klik på knappen Vælg fil. Det åbner din lokale filvælger. Find metadatafilen og klik OK.

  11. Knappen Næste bliver aktiveret, når du har uploadet en gyldig metadatafil. Klik Næste.

  12. På næste skærm, Tilføj organisationer til lokal IdP, kan du tilføje flere organisationer som brugere af jeres lokale IdP, hvis I har brug for det.

  13. Under Indtast CVR-nummer (frivilligt) indtaster du CVR-nummeret på en organisation du gerne vil tilføje. Bemærk, at organisationer, du tilføjer, også skal være NSIS anmeldte og fremgå af positiv listen med det samme sikringsniveau som IdP’en.

    OBS: Brugerorganisationer som vil anvende en full service lokal IdP skal ikke være NSIS godkendt, men fremvise aftale om dette i stedet. Læs mere om dette her:

    Gå til info om Lokal IdP

  14. Knappen Tilføj CVR-nummer bliver aktiv, når du har indtastet et CVR-nummer. Klik Tilføj CVR-nummer. Navn og CVR-nummer på organisationen bliver tilføjet listen på skærmen.

  15. Når du har tilføjet de organisationer du ønsker, klik Næste.

  16. Næste skærm, Bekræft og godkend, viser en oversigt over de informationer du har indtastet. Bemærk at EntityID ikke er direkte indtastet, men hentet fra jeres metadatafil.

  17. Markér Jeg bekræfter hermed, at den tilsluttede IdP efterlever NSIS på det angivne sikkerhedsniveau. Bekræftelsen aktiverer knappen Tilslut lokal IdP. Klik Tilslut lokal IdP.

  18. Skærmen lukker og du kan nu se jeres lokale IdP i listen i menuen Lokal IdP