Opsætningsvejledning

Som organisationsadministrator

Som organisationsadministrator skal du opsætte jeres organisation i MitID Erhverv. Vejledningen guider dig gennem opsætningen af en ny organisation i MitID Erhverv.

Før du begynder skal du have modtaget en e-mail med et link til et online forløb for opsætningen af jeres organisation. Efter du har modtaget ovennævnte e-mail, har du 60 dage til at opsætte jeres organisation i MitID Erhverv .

Når du er færdig med opsætningen, er jeres organisation klar til at oprette organisationens brugere i MitID Erhverv.

Forberedelse

  • Du er udpeget som organisationsadministrator
  • Du har modtaget en e-mail med et link til at starte opsætningen i MitID Erhverv.
  • Du skal bruge dit private MitID til login. Din private MitID bruges kun til at bekræfte din identitet og acceptere opsætningen i MitID Erhverv, og bliver ikke delt med andre.
  • Din organisation skal have defineret en holdning til, hvorvidt jeres brugere må bruge deres private MitID identifikationsmiddel og/eller et indentifikationsmiddel som er udstedt af organisationen (dedikeret MitID identifikationsmiddel). Du kan som organisationsadministrator altid efterfølgende ændre disse valg under indstillinger i MitID Erhverv løsningen. 
  1. Start opsætning via linket i mailen fra MitID Erhverv, for at begynde opsætning. Siden Du skal opsætte din organisation åbner.

  2. Vælg knappen Start opsætning. Siden Login åbner.

  3. Log ind med dit private MitID. Dit private NemID/MitID bruges kun til at bekræfte din identitet og bliver ikke delt med andre. Vælg knappen Næste. Siden Opgaver du skal løse åbner. 

  4. Siden giver dig et overblik over de opgaver du skal løse for færdiggøre opsætningen. Vælg knappen Næste. Siden Skal brugerne kunne benytte deres private MitID identifikationsmiddel? åbner

  5. Vælg Ja eller Nej til spørgsmålet om organisationen tillader brugen af privat MitID identifikationsmiddel. Vælg knappen Næste. Siden Organisationens dedikerede identifikationsmidler åbner.

  6. MitID appen er forvalgt som det dedikerede identifikationsmiddel brugerne må benytte på vegne af organisationen. Justér valg, hvis du ønsker at tilbyde et andet dedikeret MitID identifikationsmiddel til jeres brugere. Vælg knappen Næste. Siden Vælg det identifikationsmiddel, du selv vil bruge åbner. 

  7. Nu skal du vælge om du vil bruge dit private og/eller et dedikeret MitID identifikationsmiddel i forbindelse med MitID Erhverv. Vælg knappen Næste. Siden Opsummering åbner.

  8. Kontrollér at data er korrekt. Vælg knappen Godkend opsætning. Siden Kvittering åbner. 

  9. Vælg knappen Afslut opsætningen. Siden Velkommen til MitID Erhverv åbner.
  1. Start opsætning via linket i mailen fra MitID Erhverv, for at begynde opsætning. Siden Du skal opsætte din organisation åbner.

  2. Vælg knappen Start opsætning. Siden Login åbner.

  3. Log ind med dit private MitID. Dit private MitID bruges kun til at bekræfte din identitet og bliver ikke delt med andre. Siden Opgaver du skal løse åbner.

  4. Her får du en oversigt over de opgaver du skal løse. Vælg knappen Næste. Siden Vil du importére administratorer? åbner.

  5. Tjek at 'Ja, jeg ønsker at importére administratorer' er valgt. Vælg knappen Næste. Siden Vælg de administratorer, der skal importeres.
    1. Ønsker I ikke at importere eksisterende administratorer. Siden Importér brugere fra NemID Erhverv åbner. (se pkt.8)

  6. Tjek af ud for de administratorer du ønsker at importére. Vælg knappen Næste. Siden Tildel roller til administratorer åbner.

  7. Tildel rollerne organisationsadministrator, brugeradministrator eller rettighedsadministrator til relevante importerede administratorer. Vælg knappen Næste. Siden Importér brugere fra NemID Erhverv åbner.

  8. Vælg 'Ja, jeg acceptere at importere brugere'. Vælg knappen Næste. Siden Import af brugere åbner.
    1. Ønsker I ikke at importere eksisterende brugere. (Overblikket Import af administratorer og brugere åbner, hvor du kan se at du har fravalgt at importere jeres administratorer og brugere.) Gå til pkt.9 underpunkt. 

  9. Kontrollér dine valg af administratorer og brugere. Vælg knappen Importér. OBS når du bekræfter "Importér" så kan handlingen ikke fortrydes. Det er organisationens historik med brug af NemID Medarbejdersignatur som afgør, hvilken side der åbner:
    • For hovedparten af organisationer, åbner siden Skal brugerne kunne benytte deres private MitID identifikationsmiddel? (Se pkt. 11)
    • For offentlige og et fåtal private organisationer, åbner siden Fakturering (Se pkt. 10)

  10. Tast EAN-nummer og EAN-nummerets kaldenavn. Vælg knappen Næste. Siden Skal brugerne kunne benytte deres private MitID identifikationsmiddel? åbner.

  11. Kontrollér valget om at tillade benyttelse af private MitID identifikationsmidler er i overensstemmelse med organisations ønske og justér hvis ikke korrekt. Vælg knappen Næste. Siden Organisationens dedikerede identifikationsmidler åbner.

  12. MitID appen er forvalgt som det dedikerede identifikationsmiddel brugerne må benytte på vegne af organisationen. Justér valg, hvis du ønsker at tilbyde et andet dedikeret MitID identifikationsmiddel til jeres brugere. Vælg knappen Næste. Siden Vælg det identifikationsmiddel, du selv vil bruge åbner. 

  13. Vælg om du vil bruge dit private og/eller et dedikeret MitID identifikationsmiddel i forbindelse med MitID Erhverv. Vælg knappen Næste. Siden Opsummering åbner.

  14. Kontrollér at data er korrekt. Vælg knappen Godkend opsætning. Siden Kvittering åbner. 

  15. Vælg knappen Afslut opsætningen. Siden Velkommen til MitID Erhverv åbner.
Her kan du se en video, som trin for trin leder dig i gennem opsætningen til MitID Erhverv. I laver opsætningen som forlængelse af tilslutningen til MitID Erhverv.

Se video: Sådan laver I opsætningen til MitID Erhverv