Før du starter

  • Du er logget ind i MitID Erhverv

  • Du er brugeradministrator

  • Du har brugernes CPR-nummer eller fødselsdato

  • Du kender organisationens EAN nummer, SE-nummer, P-nummer

Trin for trin:

1. Vælg Brugere i MitID Erhverv. Siden Brugere åbner.

2. I feltet Opret bruger vælg pilen for at få flere muligheder. Vælg Opret brugere via .csv-fil. Siden opret og rediger flere brugere åbner.

3. Først skal du downloade skabelonen. Vælg Download skabelonen (csv) knappen. Siden Skabelon åbner. 

4. Når du har downloaded skabelonen, er du klar til at opdatere den med de rigtige brugere. Læs herunder, hvordan du udfylder cvs-filen korrekt, og hvordan du opretter, opdaterer og sletter brugere.

5. Upload nu den udfyldte fil. Vælg Fil i det samme vindue i MitID Erhverv, hvor du downloadede excel-filen. Vælg Næste. Siden Opret og redigér flere brugere åbner.

6. Nu kan du se en oversigt over de brugere, som du har oprettet, opdateret eller slettet igennem en masseoprettelse. Vælg Næste. Siden Kvittering åbner.

7. Vælg Afslut.


Bemærk, at hver linje i csv-filen er enten en linje til at oprette en bruger (aktion = C), opdatere en bruger (aktion = U) eller slette en bruger (aktion = D). 

 

Oprettelse af brugere - for linjer, der opretter brugere (aktion = C) skal du være opmærksom på følgende:

  • Aktion skal have værdien ”C” (create)

  • UUID skal være tomt

  • Fornavn og efternavn skal udfyldes

  • Cpr [ddmmyyxxxx] eller fødselsdato [ddmmyyyy] skal angives, så brugeren kan aktiveres - dette kan også udføres efterfølgende via UI.

  • Email skal udfyldes

  • telefonnummer er ikke påkrævet

  • Anonym kan være J (ja) eller N (nej), alt afhængig af om brugeren skal oprettes normalt eller anonymt. Bemærk, at anonymiseringen kun fungerer på tjenester, der anvender NemLog-in som Broker 

  • Referencetekst må kun udfyldes hvis reference tekst er sat for organisationen under Indstillinger

  • TargetIAL (target Identity Assurance Level) kan være 3 (betydelig) eller 4 (høj). Feltet beskriver det niveau, som brugeren vil blive søgt aktiveret på og kan ikke være højere end organisationens IAL. 

  • EAN skal sættes til et af organisationens EAN-numre, hvis faktureringsmetode er sat til EAN under Indstillinger. Bemærk: Hvis du redigerer csv-filen med excel, er det vigtigt at du markerer kolonne som ”Text” inden du gemmer filen. Ellers bliver EAN-nummeret skrevet på videnskabelig format og filen kan ikke indlæses.

  • P-lokation kan sættes til en P-lokation, der er registreret for organisationen under Indstillinger.

  • SE-nummer kan sættes til et SE-nummer, der er registreret for organisationen under Indstillinger.

  • loginmiddel skal have værdien ”PrivatId”, hvis brugeren ønskes aktiveret med sit private NemID/MitID. Ellers skal skal feltet være tomt.

 

Opdatering af brugere - for linjer der opdaterer brugere (aktion = U) skal du være opmærksom på følgende:

  • aktion skal have værdien ”U” (update).

  • UUID eller cpr skal angives.

  • Alle andre felter er frivillige og opdateres kun hvis der er data i feltet.

  • For mulige felt værdier se ”Oprettelse af brugere”.

 

Sletning af brugere - for linjer der sletter brugere (aktion = D) skal du være opmærksom på følgende:

  • aktion skal have værdien ”D” (delete).

  • UUID eller cpr skal angives.

 

OBS. Det er vigtigt, at csv-filen gemmes som (via filtype) CSV (semikolonsepareret) (*.csv), inden den uploades. Dette er for at sikre korrekt visning af ikke latinske tegn.

Tjek også, at alle tal er formaterede som decimaltal og ikke optræder i ’scientific’ format. Se eksempel på formatering af de forskellige koloner (markeret med gul):

csv formaterings eksempel

Samt tjek at ikke udfyldte felter er tomme ved fx at højre klikke og vælge 'slet'. 

 

Gå tilbage til oversigt