Avanceret funktionalitet i MitID Erhverv

Hvis I som organisation anvender fx certifikat-API'er, eller skal teste Lokal IdP-funktionalitet, er der mulighed for at teste MitID Erhverv i integrationstestmiljøet.  I kan anvende integrationstestmiljøet til følgende formål:

  • Oprettelse af testbrugere.
  • Udstedelse af testcertifikater.
  • IdM-integration.
  • Lokal IdP: Test tilslutning og anvendelse.
  • Login og signering til tjenesteudbydere tilsluttet integrationstestmiljøet.

Læs mere om testorganisation i integrationstestmiljøet

Som udgangspunkt har NSIS Tilsynet 30 dages behandlingstid. NSIS Tilsynet tilstræber at håndtere behandlingen af indsendte NSIS-anmeldelse så hurtigt som muligt. Det er derfor ikke givet, at behandlingen vil tage 30 dage. Det vil afhænge af anmeldelsens kompleksitet, fuldstændighed og kvalitet, antallet af igangværende behandlinger af NSIS-anmeldelser, samt ressourcesituationen i NSIS Tilsynet i relation hertil.

Brugere tildeles rettigheder i MitID Erhverv på samme måde uanset om de anvender MitID identifikationsmidler eller lokale identifikationsmidler (fra en Lokal IdP). Rettigheder kobles med andre ord på identiteten uafhængigt af identifikationsmidlet.

Rettigheder kan tildeles via integration til IdM API’et eller via brugergrænsefladen i MitID Erhverv.

For Lokal IdP'er er der desuden mulighed for at medsende information om grupper i det lokalt udstedte token, som kan ekspanderes til rettigheder i MitID Erhverv. Dette er nærmere beskrevet i afsnit 8 i den tekniske integrationsvejledning til Lokal IdP.

Find integrationsvejledningen til Lokal IdP på engelsk under afsnittet: Lokal IdP: Testtilslutning og anvendelse

Brug af API’et er omkostningsfrit, men der skal betales for antallet af oprettede brugeridentiteter. 

Læs mere om priser

Certifikater

MitID Erhverv tilbyder 2 forskellige certifikater:

  • Brugercertifikat
  • Organisationscertifikat

Organisationscertifikater findes i 2 varianter:

  • Organisationscertifikater
  • Systemcertifikater

Læs mere om certifikater i MitID Erhverv

Find vejledninger om, hvordan du som brugeradministrator skal bestille og hente certifikater på vejledningssiden til brugeradministrator

Hvis du er brugeradministrator i din organisation og ikke kan udstede nogen typer af certifikater, kontakt da organisationsadministrator i din organisation.

Det er organisationsadministrator i din organisation, der i MitID Erhverv beslutter, hvilke certifikater det er tilladt at udstede i din organisation. Kontakt organisationsadministrator, hvis du har spørgsmål om, hvilke certifikater det er tilladt at udstede.

Hvis du ikke ved, hvem organisationsadministrator i din organisation er, kan du kontakte MitID Erhverv Support.

Kontakt MitID Erhverv Support

I kan bruge 2 typer certifikater i MitID Erhverv:

  • Brugercertifikater: De anvendes, hvis jeres brugere har behov for at identificere sig med et certifikat for at kunne tilgå specielle tjenester. Brugercertifikater bruges også til sikker e-mail. I MitID Erhverv er sikker e-mail ikke aktivt understøttet, hvorfor der ikke tilbydes support hertil. Der er dog mulighed for at hente certifikater, som I kan anvende til at sende sikre e-mails til fx samarbejdspartnere og kollegaer.
  • Organisationscertifikater: De bruges til at identificere organisationen, når den skal have adgang til web- og andre tjenester hos tjenesteudbydere.

Læs mere om certifikater i MitID Erhverv

Det er brugeradministratoren i din organisation, der kan bestille og spærre certifikater.

Hvis du ikke ved, hvem brugeradministratoren i din organisation er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få navnet på brugeradministratoren oplyst.

Kontakt MitID Erhverv Support

Læs mere om certifikater i MitID Erhverv

Hvis du er brugeradministrator i din organisation og ikke kan udstede nogen typer af certifikater, skal du kontakte organisationsadministratoren i din organisation. Det er organisationsadministratoren, der i opsætningen af organisationen i MitID Erhverv har bestemt, hvilke certifikater din organisation kan bruge.

Vær opmærksom på, at MitID Erhverv ikke tilbyder vejledning og support, hvis du har spørgsmål til, hvordan du kan implementere certifikaterne i jeres system, fx i forbindelse med sikker e-mail.

Du kan mod betaling kontakte MitID Erhverv avanceret support, hvis du har behov for teknisk hjælp eller support til, hvordan din organisation bruger og implementerer certifikaterne i din organisations systemer. Supporten får I af In Groupe og ydelsen er mod betaling.

Læs mere om support til avanceret funktionalitet

Hvis du ikke modtager e-mailen, kan du selv hente certifikatet fra notifikationer i MitID Erhverv: Notifikationer ligger i toppen af siden og ved siden af dit navn og CVR-nummer.

  • Du logger ind i MitID Erhverv.
  • Find den notifikation, som oplyser dig om, at du kan hente det bestilte brugercertifikat, som din brugeradministrator har bestilt.
  • Tryk på linket i notifikationen.
  • Vælg "Næste".
  • Du sætter kryds i ”Ja, jeg accepterer vilkårene”.
  • Du får en adgangskode til brugercertifikatet. Gem den forsvarligt og vælg "Næste".
  • Dit brugercertifikat er nu klar til brug og bliver automatisk downloadet. Vælg "Luk".

Log ind på MitID Erhverv

Hvis du ikke kan finde en notifikation om dit brugercertifikat, skal du kontakte brugeradministratoren i din organisation. Det er brugeradministratoren, der kan bestille certifikater.

Hvis du ikke ved, hvem brugeradministrator i din organisation er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få navnet på brugeradministratoren oplyst.

Kontakt MitID Erhverv Support

Hvis du ikke modtager e-mailen, kan du også hente certifikatet i notifikationer i MitID erhverv. Notifikationer ligger i toppen af siden og ved siden af dit navn og CVR-nummer.

Læs mere om, hvordan du kan hente et organisationscertifikat, i menuen ”Hent et organisationscertifikat, der er bestilt" på vejledningsside til brugeradministrator:

Certifikater på vejledningssiden til brugeradministrator

Hvis du ikke er brugeradministrator, kan du kontakte brugeradministratoren i din organisation. Det er brugeradministratoren, der kan bestille certifikater.

Hvis du ikke ved, hvem brugeradministrator i din organisation er, kan du kontakte MitID Erhverv Support for at få navnet på brugeradministratoren oplyst.

Kontakt MitID Erhverv Support

MitID Erhverv tilbyder ikke support til opsætning af sikker e-mail i jeres organisation.

Men I har mulighed for at udstede certifikater i MitID Erhverv, som I kan bruge til at sende sikre e-mails til fx samarbejdspartnere og kollegaer. I kan udstede organisations- eller brugercertifikat alt efter jeres behov.

Læs mere om sikker e-mail